Škola

Kontakty

Škola

I. stupeň – sborovna 581 741 139

Škola

2. stupeň – sborovna 581 277 893

Škola

ředitelna,
kancelář školy
581 741 140

Škola

zs.brodek@volny.cz
581 741 140


Užitečné odkazy

městys

městys
Brodek u Přerova

městys

www.seznam.cz

městys

IVOŠ




Ocenění společnosti Scio

Další odkazy


PROJEKT HOLOCAUST


NÁVŠTĚVA OSVĚTIMI - 28.3.2013


Naše cesta do Polska začala hned brzy ráno. Sešli jsme se před školou a na autobus jsme čekali chvilku. Hned jak jsme si nastoupili, jsme jeli pro další školu. Jakmile nastoupili i oni, tak jsme jeli cca 3 až 4 hodiny. Celou tu cestu se nebavil nikdo s nikým cizím. Jak jsem přijeli ke koncentračnímu táboru, tak jsme museli čekat cca 1 hodinu, než přišla paní průvodkyně. Už tam nás to docela překvapilo. Byla tam spousta lidí ze spousty jiných zemí. Všichni se tam tlačili, aby byli co nejdříve vevnitř. Nebylo divu, když tam byla taková zima. Každý čekal jiným způsobem, někteří u suvenýrů, jíní u tabule s informacemi a někteří i na záchodcích . Všichni už byli nervózní a promrzlí z toho čekání. Když už jsme se konečně dočkali, tak nás rozdělili do dvou skupin. První byla naše třída a pár děcek ze střední školy, a druhá byla jen ta škola, která jela s námi. Naše prohlídka začínala nekonečným povídáním u hlavní brány. Poté jsme pokračovali do zadního prostoru areálu. Jakmile jsme tam přišli, začali jsme chodit z baráku do baráku. V každém bylo něco jiného. Je sice pravda, že všichni čekali něco horšího, ale zas tak strašné to nebylo a není divu, když to tam "celé přestavěli". Po celou tu dobu, co jsme tam chodili, tak jsme opravdu moc promrzli a všichni byli už unavení. Nakonec jsme navštívili plynovou komoru. Všechny to opravdu ohromilo. Sice to vypadalo, že nás to nudilo ale bylo to tam zajímavé. Když jsme dokončily první část, tak nás odvezli do Březinky, kde jsme prošli jejich zahradami. Viděli jsme dočasné pokoje vězňů, ale dokonce i místnosti, kde je odvedli jako první, tam měli odevzdat své cennosti atd.. Všechny nejvíce ohromila velká místnost s hromadou fotek, na kterých byli všichnii ti vězni. Poté naše prohlídka už měla končit, ale paní nás chtěla vzít ještě někam, ale to někteří z nás neví, protože jsme odešli celý zmrzlí do autobusu. Po 30 minutách přišla i ta druhá skupina. A už byl konečně čas odjet domu. Díky naší spolužačce Terce jsme se dali všichni do řeči. Cesta tam byla teda o dost nudnější, než cesta zpátky, jen je škoda, že tak rychle utekla. Náš výlet do koncentračního tábora byla velice poučná cesta a je to opravdu zážitek do konce života. Ivana Čtvrtlíková (žákyně 9.roč.)



PŘEDNÁŠKA O HOLOCAUSTU - 21.3.2012


Ve školním roce 2011/2012 jsme navázali na projekt Holocaust a dne 21.3.2012 jsme uspořádali na naší škole přednášku o Holocaustu a židovské otázce. Toto téma přiblížil žákům p. Milan Tempíř.


Škola Škola Škola

U příležitosti Dne památky obětí holocaustu (65. výročí osvobození Osvětimi) – 27. ledna 2010 jsme se rozhodli uskutečnit v 7.-9. třídě PROJEKT HOLOCAUST. Vzhledem k tomu, že žáci o této problematice příliš nevěděli, prolínalo se toto téma různými předměty.

beseda

V dějepise se žáci seznámili se základními historickými fakty, ve slohu dělali výpisky a výtah na dané téma, 9. třída události literárně zpracovávala. V mediální výchově jsme se zaměřili na propagandu, kterou nacisté použili pro Mezinárodní komisi Červeného kříže v Terezíně. V zeměpisných praktikách žáci hledali na mapě koncentrační tábory, v občanské výchově hovořili o extrémistických hnutích dnes. V hudební výchově se seznámili s operou Brundibár, která byla uvedena v Terezíně.

Žáky upoutaly také dokumentární filmy, záznamy pamětníků, 9. třída zhlédla film Lebensborn, Pramen života.

V úterý 16. 2. 2010 jsme měli tu čest přivítat na naší škole paní Galdošíkovou, která pochází z Volyňských Čechů a prožila nucené práce v Německu za 2. světové války. Žáci pozorně poslouchali jejímu poutavému vyprávění, které jim tuto smutnou dobu zasadilo do konkrétních lidských osudů.

Projekt dále pokračoval divadelním (2.3.2010 – Moravské divadlo „Doma u Hitlerů“) i filmovým představením (17.3.2010 – kino Hvězda, Přerov – Wintonovy děti) a vyvrcholil dvěma zájezdy:

18. 4. 2010 - jednodenním zájezdem žáků 9. ročníku s cestovní kanceláři "Peřej tour" z Olomouce do Osvětimi

23.-24. 6. 2010 dvoudenním zájezdem do Terezína, který sponzorovala Terezínská iniciativa (hradila náklady spojené s dopravou) a Rada rodičů (zaplatila částku náklady za prostoj a čekání autobusu v Terezíně). Všem sponzorům děkujeme.

Mgr. Jitka Navrátilová


Návštěva paní Gajdošíkové ve škole


beseda

Dne 16. 2. 2010 naši školu navštívila paní Gajdošíková. Je to postarší paní, která na vlastní život zažila nucené práce za 2. světové války v Německu. Byl to pro ni nejhorší zážitek v jejím životě.

Paní Gajdošíkovou do naší školy dovezla paní učitelka Navrátilová. Bylo to asi po druhé vyučovací hodině. Přišla do třídy, kde nás bylo mnoho žáků, a začala vyprávět. Všichni mlčeli jako rybky, protože to bylo opravdu zajímavé. Říkala nám, jak musela pracovat, uklízet a pomáhat ostatním lidem. Ještě před tím nám paní učitelka řekla, že se jí nemáme ptát na takové hodně osobní a brutální otázky, ohledně zabíjení Židů, protože to pro ni bylo opravdu hodně smutné. Samozřejmě, že nás to všechny zajímalo, ale neodhodlali jsme se zeptat, abychom jí neublížili. Ale například nám řekla, že když třeba nějaké malé dítě přelezlo plot, který měli jako zábranu, hned přistoupil voják, zvedl děťátko za nohy hlavou dolů a bouchl ho hlavou o sloup, který byl hned poblíž. To je tak odporné, nechápeme, jak to mohl někdo udělat. Všem se nám chtělo brečet, bylo to tak smutné. Paní Gajdošíková vypadala taky hrozně smutně, protože to opravdu muselo být strašné.

beseda

V Německu neměli moc jídla, ale naštěstí se paní Gajdošíkové podařilo dostat se k sedlákovi, a tak dostala aspoň někdy trošku více jídla. Tím se také zachránila, protože většina lidí umírala na hladovění a špínu. Nikdy bych to nechtěla zažit.


Byli jsme rádi, že nám přišla povyprávět svůj vůbec nejhorší zážitek života.


Poděkovali jsme jí, dali jsme jí dárky, které si každá ze tříd připravila, a odešli jsme zpět do tříd učit se. DĚKUJEME.

Edita Sedlaříková, 9. třída


Práce žáků 9. ročníku na téma holocaust


Příběh Pavla Vernera - Michaela Brázdová, 9. ročník

Příběh Pavla Vernera...

Má rodina a válka - Eva Hermanová, 9. ročník

Má rodina a válka

Hra na život a na smrt - Tereza Behanová, 9. ročník

Hra na život a na smrt

Návštěva Osvětimi - 18. 4. 2010


Dne 18. dubna 2010 jsme se v 05:45 hodin vydali do Polska do koncentračního tábora OSVĚTIM. Ráno jsme přišli k druhému stupni naší školy, kde jsme měli sraz. Asi po deseti minutách tam dorazil autobus, kterým jsme měli odcestovat na ono určené místo. V autobuse bylo i pár cizích lidí, ale to nám vůbec nevadilo. Celou cestu autobusem jsme přemýšleli, jaké to tam asi bude. Všichni měli vyděšené výrazy na obličejích. Ale nesmíte se nám divit, nikdo nevěděl, co je čeká.

beseda

Asi po dvouhodinové zábavné cestě, jsme dojeli na místo, kde už to každý poznal. Byl to koncentrační tábor Osvětim. Zastavili jsme na velkém parkovišti před vchodem. Ještě jsme měli chvíli čas, a tak si většina lidí odskočila na toaletu. Za chvíli nás zavolala naše paní průvodkyně, která s námi jela autobusem. Každý přistoupil k pultu, kde dostal sluchátka na uši, aby slyšel našeho průvodce v Osvětimi. Vstoupili jsme na malý plácek. Tam nám průvodce řekl, na jakou stanici si máme naladit sluchátka, abychom ho slyšeli. Pomalu jsme začali vycházet. Každý, kdo měl foťáky, kamery a další jiné věci, je hned využil, protože to bylo opravdu strašné, ale zároveň i zajímavé poznat takovou památku.

V Osvětimi jsme strávili asi necelé tři hodinky. Viděli jsme šibenice, náměstí, kde zavraždili více než 1 000 000 lidí, spoustu různých fotek, lidí, kteří zde zahynuli, oblečení, které se zde nalezlo po zdejších lidech, boty, vlasy (asi dvě tuny), kufry (které jim zabavili, když přijeli do tábora), obroučky od brýlí a jiné věci. Zkrátka mi bylo do breku. Také jsme viděli plynovou komoru, kde mučili hlavně malé děti. Po projití koncentračního táboru Osvětím jsme se šli ještě podívat na film, který byl také děsivý.

Vrátili jsme se zpět k autobusu a vydali jsme se na další, pětiminutovou cestu do vedlejšího tábora BŘEZINKA. Tenhle tábor byl opravdu asi nejhorší. Šli jsme na rozhlednu, kde jsme viděli celý tábor se vším všudy. Dříve tu bylo 300 budov, ale nyní je tu jen kolem 30, protože další budovy Němci vypálili, aby po nich nezbyla žádná stopa. Ale zbyla. Mohli jsme se jít podívat do několika z těchto budov. Tyhle budovy byly vlastně celé ze dřeva. Nahoře bylo pár okýnek, asi ve velikosti dlaně. Budova měla délku okolo 50 metrů a šířku okolo 8 metrů. Do tady takové budovy (stáje) se bohužel muselo naskládat kolem 1000 lidí.

Bylo tam pár postelí, na kterých většinou spali tři lidé. Jen si to představte, podobná velikost postele jako je ta vaše a musí se na ní vyspat tři lidi, někdy i čtyři. Ale většina lidí sedí na zemi, úplně zmrzlá a zbytek lidí je mrtvých. Topení, deky, voda, pro ně vůbec neexistovala. Dostali dva kbelíky s vodou pro celou hromadu lidí. Toalety tu byly příšerné. Byl to vlastně nějaký kousek betonu, ve kterém měli vytesané kulaté díry, do kterých svou potřebu museli konat. Za chvíli to bohužel všechno přetékalo, ale oni v tom museli žít.

beseda

Okolo třetí hodiny už byli všichni šťastni, že mohou jet domů, protože takový zážitek se jen tak nedostane z paměti ven. Myslím si, že jsme se trošku poučili. Jak moc dobře se máme a hlavně, že jsme všichni zdraví. S krátkou přestávkou jsme dorazili domů do Brodku okolo 5 hodiny.

Děkujeme paní učitelce Navrátilové, že nám umožnila tento celoživotní zážitek.

Edita Sedlaříková, 9. třída



Terezín – zájezd 22. -23. 6. 2010


Naše vzpomínky

Dne 22. -23. 6. 2010 se naše sedmá, osmá a devátá třída vydala na naplánovaný dvoudenní výlet do Terezína, pevnosti, která byla postavena za vlády císaře Josefa II. Zájezd uspořádala paní učitelka Navrátilová s Mgr. J. Černou a L. Trunečkovou, abychom si rozšířili a upevnili znalosti o holocaustu, což se, doufám, podařilo většině z nás všech.

Ráno v den odjezdu, byli skoro všichni nevyspalí a zameškaný spánek doháněli v autobuse. Cesta trvala přes pět hodin a proběhla docela úspěšně. Po šílených klucích v zadní části autobusu sice nezůstal zrovna pořádek, ale nikdo nechtěl ničit výlet křikem a špatnou náladou. Dokonce ani učitelé. Na výletě se potvrdilo, že pokud není v dohledu pach a atmosféra školy, učitelé jsou o mnoho přátelštější a klidnější, než by byli právě ve škole. Cestou jsme zastavovali na mnoha benzínkách, abychom si koupili zásoby jídla a zašli si na toaletu. Nutno dodat, že na většině benzínek byla údržba na bodě mrazu. Na jedné z nich se dokonce nedaly otevřít dveře. Důvod? Shodou okolností chyběly kliky.

Nedalo by se říci, že jsme dorazili úplně v pořádku. Většina z nás byla rozlámaná z jízdy v autobuse. Další byli „na pokraji vyhladovění a dehydratace“, poněvadž nakoupené jídlo a pití snědli po prvních pár minutách jízdy.

Po příjezdu do Terezína jsme si vybalili své věci do přidělených pokojů a odpočinuli si po dlouhé cestě a krátce potom byly všechny tři třídy učiteli rozděleny do skupin.

Odpoledne nás čekala návštěva místního muzea. Bylo to poutavé. Viděli jsme různé dobové obrázky, které namalovaly děti z ghetta, ne o mnoho mladší než jsme teď my, krátké vzpomínky několika lidí, popisujících své zážitky a pocity, tehdejší občanské průkazy, židovské hvězdy v originále a jiné zajímavosti, jako třeba jména židovských dětí napsána na zdech.

Po prohlídce muzea nás paní učitelky dovedly na terezínské náměstí, kde jsme naslouchali výkladu a konečně se dozvěděli trochu víc o městě.

Navštívili jsme i spalovnu, kde jsme se zdrželi trochu déle, terezínský hřbitov, kde mělo každé dítě svůj vlastní hrob, a nedávno objevenou modlitebnu ukrytou v domě.

V Magdeburských kasárnách, kde jsme byli ubytováni, jsme si opět odpočinuli a načerpali síly. Zhlédli jsme hodinový dokument o židovských dětech, z kterého jsme se dozvěděli spoustu nových informací. Většina z nás byla už doopravdy unavena, takže když film skončil, byli jsme za to trochu vděční. A to jsme se ještě museli připravit na celovečerní film. Před ním jsme od učitelů dostali volno, vyhrazené pro odpočinek, opravdové důkladnější zabydlení a večeři. U filmu se vyskytl malý problém, často běžel bez zvuku. Když konečně skončil, domnívali jsme se, že už nebude následovat nic jiného než postel. Nicméně až večerní procházka doprovázena komáry byla tou poslední tečkou večera.

Druhý den po snídani jsme se rozdělili opět do skupin a vyplňovali na půdě Magdeburských kasáren pracovní listy týkající se židovských dětí, holocaustu a pamětníků.

Po návštěvě ghetta jsme měli naplánovanou cestu do Malé pevnosti. Prohlédli jsme si márnici, popraviště, hromadné hroby, koupelnu, ošetřovnu a bránu smrti atd. Při výkladu průvodkyně zacházela do detailů, takže jsme všechno dobře pochopili. Cely byly velmi malé a byl tam veliký nedostatek světla, takže se tam lidé museli snažit přežít bez něj.

A konečně tu byla zpáteční cesta. Na benzínkách jsme zastavovali častěji, k nelibosti učitelů, ale dojeli jsme v pořádku domů.

A dojem? Výlet doslova splnil své a my se o Terezíně, koncentračních táborech a holocaustu mnoho dozvěděli. Bude to užitečné jak v našem vzdělání, tak i v našem životě. V Terezíně jsme konečně dokonale pochopili, k čemu tehdy vlastně došlo a rozhodně by nikdo z nás nechtěl prožít takové peklo, jaké zažili ti statečnější, kteří to celé přežili a dodnes na to nemohou zapomenout. My všichni je obdivujeme.

Lenka Drelichová, 9. třída

Škola Škola Škola Škola
Škola Škola Škola Škola
Škola Škola Škola Škola
Škola Škola Škola Škola


Beseda

Dne 12. 10. 2010 navštívily osmá a devátá třída naší školy besedu v olomouckém Divadle hudby s panem ing. Milošem Dobrým. Jednalo se o součást projektu „Dny židovské kultury Olomouc“.

Pan Dobrý začal vyprávět o svém životě před druhou světovou válkou a pomalu se dostal ke krutému životu v Terezíně. Sem přijel v roce 1941 jako dvacetiletý mladý muž jedním z prvních transportů a dostal se do stavební čety (Aufbaukomando). Líčil nám hrůzné podmínky, ve kterých byl nucen žít. V Terezíně přežil jen proto, že se mu podařilo dostat se do kuchyně, kde měl možnost „uždibovat“.

V roce 1942 byl převezen do koncentračního tábora Birkenau „Březinka“. Vyprávěl o vzniku plynových komor. Zde musel těžce pracovat, ale opět se mu podařilo najít místo v kuchyni, a to ho zachránilo.


Zaujala mě jedna situace, kterou má v paměti vrytou do dnes: Dostal do ruky pneumatické kladivo a musel spravovat nádrže vody, které byly zničené po náletu amerických letadel. Tak kope, kope a kope a najednou cítí větší odpor. Vypne kladivo, odhrabe rukou hlínu z předmětu, který mu kladl odpor, a vidí nápis „Made in USA“. Nevěděl, co to může být, a tak zavolal dozorce, který ho hlídal. Ten si to přečetl, zahodil kulomet a začal utíkat s výkřikem „UTÍKEJ“. Až potom mu došlo, že to byla nevybuchlá letecká puma.


Všichni z této besedy byli nadšení a odcházeli s novými poznatky.

Jan Koplík, 9. třída


Kdo by se chtěl o tomto výjimečném muži dozvědět něco podrobněji může se podívat na na tyto stránky.



" Návštěva v Osvětimi"

V sobotu 26.března 2011 navštívili někteří žáci 8. a 9. ročníku bývalý koncentrační tábor Osvětim a jeho pobočný tábor Březinku. Zájezd proběhl ve spolupráci s CK Peřej tour Olomouc.

Za účastníky Mgr. Jitka NAVRÁTILOVÁ



Škola Škola Škola Škola
Škola Škola Škola Škola
Škola Škola Škola Škola
Škola Škola Škola Škola
Škola Škola Škola Škola